Академик Пламен Карталов получи годишната награда на Столичната община за култура в област „Музика” за режисурата на тетралогията на Рихард Вагнер „Пръстенът на нибелунга”. Наградата му бе връчена на церемония в Народния театър „Иван Вазов” от миналогодишния носител на отличието проф. Пламен Джуров. „Когато акад. Карталов обяви намерението си да постави тетралогията само с български сили, столичното и не само столичното музикантство беше обхванато от силен скептицизъм. След като това стана реален факт, европейските специализирани издания по непознат досега начин отбелязаха това постижение”, посочи Джуров.
Директорът на Софийската опера и балет Пламен Карталов нарече появата на „Пръстена” в Софийската опера един голям експеримент и отбеляза тясното сътрудничество между театъра и Столичната община при осъществяването на този проект. „За духовното развитие е необходима единна българска нация, затова го направихме само с български изпълнители”, каза той и благодари на целия екип, създал Вагнеровата тетралогия.
Пламен Карталов създава впечатляващи със сценичната си интерпретация произведения от български композитори Панчо Владигеров, Любомир Пипков и Иван Спасов. Запомнящи се са грандиозните зрелищни постановки на открито – “Ивайло” от Марин Големинов и “Цар Калоян” от Панчо Владигеров, поставени на “Сцената на вековете” на историческата крепост “Царевец” във Велико Търново, на същото историческо място, където се развива оперното действие. Карталов превръща най-големия столичен площад в сцена за оперни спектакли на открито (”Аида”, “Атила”, “Кармен”, “Княз Игор”, “Турандот”, “Севилският бръснар”, “Сватбата на Фигаро”, “Цар и дърводелец”, “Мадам Бътерфлай” и др.) и създава фестивала “Опера на площада”. По-късно инициира и летния фестивал „Опера в парка”.
Удостояван е с много награди, между които: три отличия “Кристална лира” на Съюза на музикалните и танцови дейци в България, годишните награди на БНР и Столичната община, „Златна книга” на Европейския форум на експертите, “Златна муза” (Русия), Златен медал на фондацията “Роза Понсел” (САЩ), Наградата на Националния театър на Белград за най-добра режисура за 2003/2004 за постановката му на “Любовен еликсир” на Доницети, и др. Носител е на държавното отличие орден „Кирил и Методий” Първа степен и на най-големия правителствен бразилски орден “Рицар на южния кръст”.
L’Opera „Става дума за един абсолютно разбираем Вагнер, прецизно изяснен в субтитри без необходимостта от драматургично наслагване, изискващо предварително психолого-социологичeско проучване. Един „Пръстен”, който ни спестява прекалено използваните конфликти между буржоазия и пролетариат, националфашисти и партизани, планетата на маймуните или танцуващите огромни насекоми, шлифери и тренчкоти, „нихилистичен” минимализъм и транспониране на тридесетте, четиридесетте, петдесетте или шестдесетте години на миналия век. Най-накрая легендата се съчетава с приключението и приказката.”
“Opernwelt” „Директорът на Софийската опера Пламен Карталов е извършил нещо невъобразимо, нещо, за което не достига и най-високата оценка. Не е за вярване, като се имат предвид условията, при които е осъществен този проект”.
“Opernglas” „Пламен Карталов опитно води режисурата, прави магията на един богат и витално диференциран свят чрез използвания в непроменен вид модерен, но ненатрапчив дизайн и така постига единството. Такава концепция е и най-добрата предпоставка в дългосрочен план да се привлече нова, включително млада публика. Френетичното ръкопляскане в залата бе заслужената отплата към целия състав”.
Belcanto.ru „Режисьорът и художествен ръководител на театъра Пламен Карталов мечтае за осъществяването на тази голяма идея отдавна и това се чувства – замисълът е съзрял, подробно обмислен… Светът на Карталов-Панайотов е необикновено привлекателен с измислицата, фантазията, цветовото и светлинното решение. Това е светът на фентъзито, свят на висока, сложна и забавна игра, свят на фантастични картини, на странни цивилизации, съществуващи неизвестно къде, кога и как. Това е в известен смисъл покана в операта за съвременния млад човек, който прекрасно се ориентира в киберпространството с неговите безгранични възможности и се чувства органично във фантазната реалност на компютърните игри.”
OperaNews.ru Режисьорът Пламен Карталов много точно и дълбоко е почувствал една от най-съществените задачи пред постановчика на такава грандиозна многочасова епопея – как да се съчетаят динамичните и драматични свойства на музиката с продължителността и разтеглеността на сценичното действие.
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК