Театрални новини



Опера от висока класа е единодушната оценка за столичния гастрол на Варненската опера

13.11.2012

Опера от висока класа е единодушната оценка за столичния гастрол на Варненската опера

Опера от висока класа, изключително преживяване, спектакли, които дълго ще се помнят – това са само някои от категоричните оценки, които дадоха експертите и зрителите, присъствали на ноемврийския гастрол на Държавна опера Варна на сцената на Софийска опера и балет.

Трите оперни спектакъла, които вторият по големина оперен театър в България представи от 6 до 8 ноември, предложиха на столичните меломани едно различно от познатото преживяване. Различието дойде от факта, че Държавна опера Варна не е гостувала на столична сцена от много години, също и откакто е част от Театрално-музикален продуцентски център в града. Гастролът, който следва поканата на директора на Софийска опера и балет, академик Пламен Карталов, е резултат от доброто партньорство между двата културни института в Опера в Летния театър 2011 и 2012.

Търсено бе различието и в програмно отношение – двете Вердиеви заглавия „Аида” и „Ернани”, които се представят в навечерието на 200-годишнината от рождението на Верди, не се играят на столична сцена, а комичната опера „Граф Ори” от Росини бе изпълнена за пръв път извън Варна след българската й премиера в края на миналата година. Всички тези предпоставки засилиха интереса на зрителите, които изпълваха и в трите дни залата на операта. Впрочем повечето от тях присъстваха и на трите оперни вечери, така че се оформи една своеобразна общност от ценители, които непрекъснато обменяха мненията си за предходния и очакванията си за предстоящия спектакъл.

Единодушна бе оценката за изключително силното начало с „Аида” (6 ноември), в което през цялото време доминираше абсолютен синхрон между оркестър, солисти, хор и балет. Спектакълът се движеше от динамичния темпоритъм, задаван неотсъпно от палката на маестро Борислав Иванов. Той събра в едно органично цяло чистотата на инструменталния звук и вокалната автентичност на прекрасния тенор Камен Чанев (Радамес), стабилния както във високия, така и в ниския регистър сопран Линка Стоянова (Аида), богато нюансирания мецосопран Агунда Кулаева (Амнерис), звездния баритон Венцеслав Анастасов (Амонасро) и интригуващите баси Ивайло Джуров (Рамфис) и Евгений Станимиров (Царят на Египет). Младата Агунда Кулаева, която след като стана лауреат на 14-ия международен конкурс за млади оперни певци „Борис Христов” в София (2009), развива възходяща кариера като солистка на Новая опера Москва, работи и с Варненската опера („Кармен”, „Принцеса Еболи”), демонстрира в ролята на египетската принцеса Амнерис великолепните си гласови и артистични заложби. В този смисъл софийският спектакъл на Варненската „Аида” потвърди правилото, че опера се прави на първо място от добрите и добре подбрани солисти, а маестро Иванов, който в дългогодишната си кариера е дирижирал над 400 спектакъла на „Аида”, с вълнение призна, че това е неговата най-добра „Аида”. Не само оркестърът изживя своя звезден миг – общо бе усещането за едно докосване до върховете на оперното изкуство.

„Аида беше кулминацията на гостуването на Варненската опера в София. Солистите Камен Чанев, Агунда Кулаева, Линка Стоянова, Венцеслав Анастасов, Ивайло Джуров и Евгений Станимиров направиха такъв спектакъл, който беше истински триумф за Варненската опера”, цитира мнението на световноизвестната наша певица Дарина Такова предаването на БНР „Каста Дива”, в изданието си на 11.11.2012 г.

Решена в класически вариант както при „Аида”, така и при „Ернани”, режисурата на Кузман Попов носи своите достойнства. Долкото в „Ернани е негова и сценографията, това допълнително откроява авторския му почерк и подхода му към операта като към храм на красотата и високата естетика. Прочитът се вписва в голямата оперна традиция, която продължава да определя предпочитанията на по-голямата част от публиката по света, а и у нас.

Различна като стил е режисурата на Емануел Кордолиани, която в първата българска постановка на „Граф Ори” залага на едно подчертано театрализиране на оперния спектакъл. Френската режисьорка с международна кариера, която работи не само в оперния, но и в драматичния театър, разглежда движението и въобще артистичния жест като равностойни на вокалната партия изразни средства. Освен това в „Граф Ори” тя е поставила всеки образ според характера на певеца, така че в крайна сметка неговият герой да бъде истински жив на сцената и да прозвучи максимално автентично. Драматургичният акцент в изграждането на персонажите тук допълнително се усложнява от обстоятелството, че става дума за комична опера, в която най-лесно е да се подхлъзнеш по повърхностните внушения. Емануел Кордолиани предолява с лекота подобна опасност, като извежда постановката до нивото на интелигентното забавление, с вкуса на френския манталитет и типичното френско чувство за хумор. Постановката се изпълнява на френски език, както е в оригинала на Росини, разбира се, със субтитри на български език. Разгръщайки целия си композиторски талант, в тази своя предпоследна творба, той натоварва музикалната тъкан с бързи темпа, филигранни речитативи, сложни хорови партии и брилянтни арии, които изискват перфектно владеене на гласа. Партитурата на „Граф Ори”, създадена само за високи професионалисти, в София убедително защитиха младите солисти на Варненската опера Валерий Георгиев (Граф Ори), Ирина Жекова (Графиня Адела), Свилен Николов (Рембо), Силвия Ангелова, също гостите Делян Славов и Мария Жекова, заедно с хора на Малина Хубчева и оркестъра, под пристрастната палка на маестро Дидие Талпен – директора на Френския културен институт, благодарение на който комичната опера на Росини „Граф Ори” се появи за пръв път в българската оперна история.

„Граф Ори” бе аплодиран многократно от столичните зрители, които оцениха както красивата музика, така и постановката, и изпълнението, в потвърждение на това, че Държавна опера Варна успешно развива нови творчески стратегии.

Варненският гастрол завърши с рядко изпълняваната опера „Ернани” (8 ноември), с която на сцената на Софийска опера и балет възкръснаха героиката и романтиката на едно отминало време, когато дългът и честта са стоели по-високо от любовта. С прецизност на вокалната фраза и артистична чувствителност се откроиха изпълненията на Елена Баръмова (Елвира) и Венцеслав Анастасов (Дон Карлос). Младият тенор Ивайло Михайлов (Ернани) бе изработил в детайли партията си. Евгений Станимиров пресъздаде с майсторство сложния във вокално и драматургично отношение образ на Гомес да Силва и това не остана незабелязано от публиката.

Пищен и зрелищен, спектакълът на „Ернани”  със сигурност нямаше да заслужи бурните аплодисменти, с които бе възнаграден, ако не беше младият диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов. Възпитаникът на НМА „Панчо Владигеров” и Университета за музика и театрално изкуство в Грац изгражда възходяща кариера едновременно в Австрия и България и този паралел се оказва градивен във всяко едно отношение. Добрият диалог между диригент и оркестър произведе и енергията, с която „Ернани” покори зрителите. “Oтдавна не съм виждала такива диригентски ръце”, коментира очарована проф. Боянка Арнаудова.

„Аида”, „Граф Ори” и „Ернани” - трите спектакъла, които трябваше да представят най-доброто от основния репертоар на Варненската опера в София, постигнаха много повече. Те оправдаха самия смисъл на изкуството, събирайки в една щастлива среща зрители и участници.

Виолета Тончева



всички новини ноември »











 
|   Благоевград   |   Бургас   |   Варна   |   Велико Търново   |   Видин   |   Враца   |   Габрово   |   Димитровград   |   Добрич   |   Дупница   |   Казанлък   |   Кърджали   |   Кюстендил   |   Ловеч   |   Монтана  

|   Пазарджик   |   Перник   |   Плевен   |   Пловдив   |   Правец   |   Разград   |   Русе   |   Силистра   |   Сливен   |   Смолян   |   Созопол   |   София   |   Стара Загора   |   Търговище   |   Хасково   |   Шумен   |   Ямбол  
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването им приемате употребата на „бисквитките“ от наша страна. Научете повече Разбрах
eXTReMe Tracker