Двата спектакъла от премиерата на „Дон Карлос” в Опера в Летния театър на 9 и 10 юли бяха динамични и магнетични представления, с които проф. Пламен Карталов ни показа какво означава да създадеш постановка на висотата на шедьовъра на Верди. Динамични и хомогеннни, с подчертано ансамблова игра, с прекрасни „кралски” костюми, с ефектна и изчистена сценография, спектаклите създадоха една от кулминациите на летния музикален сезон. Особено впечатляващо бе решението с кръста по протежение на цялата сцена, който постоянно присъстваще като алюзия за сблъсъка между властта и любовта, като „карма, жертвен агнец и Голгота”, както обича да се изразява Маестро Карталов. Запаленият огнен кръст в тъмнината на нощта направо отнемаше дъха на зрителите! Пиротехника в Опера в Летния театър - нещо, което се случи за пръв път на откритата лятна сцена.
Специално премиерата на „Дон Карлос” на 10 юли бе следена с вълнение и съпричастност от публиката, дошла да види както постановката на водещия съвременен оперен режисьор Пламен Карталов и диригента Борислав Иванов, така и дебютите на младите лица на Варненската опера – диригента Светослав Борисов, Евгений Станимиров (Филип Втори), Димитринка Райчева (Елизабет) и Свилен Николов (Маркиз Поза), който вече е изпълнявал тази роля, но не и в Опера в Летния театър.
На съвременната българска оперна сцена рядко се случва да се съчетаят в една постановка дебютите на няколко творци, съизмерими един с друг с художествената си амбиция, творческото можене и не на последно място с младостта си. Точно тази специфика открои „Дон Карлос” като едно от големите музикални събития както на Опера в Летния театър, така и на оперния сезон 2012. Подборът определено говори за едно целенасочена политика в развитието на солистичния състав на Варненската опера чрез изграждане на млади и качествени изпълнители, които не само обогатяват звученето, но и внасят една съвременна естетика в общата картина. Известно е, че няма друг по-естествен и по-добър начин магията на операта да се поддържа жива, но не всички оперни театри успяват да го правят.
Режисьорският прочит на проф. Пламен Карталов, както и прочутата му взискателност предпоставиха успеха на постановката. Тя изискваше от всички творци максимална емоционална ангажираност, физическа издръжливост и въобще тотално присъствие не просто на сцената или пред оркестъра, а в самата тъкан на художествения замисъл. В постигането на синхрон между драматургия, текст и музика диригентът на Държавна опера Варна Светослав Борисов, възпитаник на НУИ „Добри Христов и Университета за музика и театрално изкуство в Грац, Австрия, партнираше достойно на проф. Карталов. Неговият красноречив, изразителен и съсредоточен в същността диригентски жест уверено задаваше темпото и извеждаше необходимите акценти. Той успя да овладее и всички предизвестени трудности, които съпътстват представленията на една лятна сцена. Сложният оперен механизъм на „Дон Карлос” следваше убедително своя ход в този силен дебют за маестро Борисов.
Високият вкус и критичността към собствената артистична изява проличаха както при диригента, така и при солистите.
Евгений Станимиров, усъвършенствал вокалното си майсторство след НМА „Панчо Владигеров” в Академията на най-известния оперен театър в света, Миланската “Ла Скала”, постоянно канен солист на престижни италиански сцени, предложи на Опера в Летния театър един великолепен във вокално и сценично отношение Филип Втори. Интерпретацията му, изработена с вещина и вкус към детайла, привнесе характерни нюанси в сложния персонаж на краля и остави трайното впечатление за органичен художествен акт. Ролята очевидно влиза в репертоара на певеца в точния момент от неговата творческа и житейска биография, който му позволява не само да бъде на висотата на първообраза, но и максимално да изрази себе си. Във всеки случай това бе един истински кралски дебют, който прави чест на Евгений Станимиров.
Въздействащ образ на Принцеса Елизабет изгради и сопраното Димитринка Райчева. С изключително красив глас и изящно присъствие на сцената, тя носи аурата на големите оперни прими, напомняйки донякъде с излъчването си Райна Кабаиванска. В „Дон Карлос” Димитринка Райчева измина болезнения път на своята героиня, вдадена в нейната драма между дълга и любовта, с вокална плътност и фино чувство за звуковите преходи между експресия и интимност.
Баритонът Свилен Николов демонстрира вокална прецизност и артистична рефлексивност в претворяването на образа на Маркиз Поза. С обемен и нюансиран тон той прикова вниманието на публиката. Както впрочем направи в премиерата на 9 юли и първият Маркиз Поза Пламен Димитров, който излиза в тази роля и на столична сцена. С пристрастие към двамата баритони, приятели и любимци на варненската публика, определно може да се каже, че представяйки себе си, те представят и Варненската опера по възможно най-добрия начин.
На всички успех! И вдъхновението винаги да ги съпътства!
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК