Проект "Ъгъл от Рая"
синтетична театрална акция на ВАЛЕРИЙ ПЪРЛИКОВ
по: сценария на Ги Хибърт (Guy Hibbert „На пет минути от рая”; Кана Рачева „България Следите на терора Възродителният процес”; студията „ВЪЗРОДИТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС“ на Михаил Груев и Алексей Кальонски (интернет публикации); Мехмед Амид Хамид - сборник „Насилие, политика, памет. Комунистическият режим в Пиринска Македония – рефлексии на съвременника и изследователя”, съставители Михаил Груев, Веселин Тепавичаров, Петя Василева–Груева, Виолета Коцева–Попова, Мария Костадинова, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2011.
АКТЬОРИ: Анета Янкова-Пърликова; Николай Чилов; Мирослав Михов и Антон Трендафилов /на запис/
ТОЗИ ПРОЕКТ СЕ РЕАЛИЗИРА С ФИНАНСОВАТА ПОДКРЕПА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА КУЛТУРАТА
Ателие VIA NEGATIVA впряга инерциите на „Възродителния процес” в каруцата на надеждата.
Вече близо две десетилетия взаимоотношенията между българската държава и малцинствата, намиращи се на нейна територия, са обект на динамични, често конфронтиращи се интереси. Според изследователите, от една страна, сепарирането на малцинствата се дължи на особената конфликтна зона, очертала се непосредствено преди и в първите години на прехода, а от друга – на несъстоялата се криза на тази основа. Последното породи нова, „благородна“ медийна и политическа митологема за уникалността на т. нар. български етнически модел. Въпреки нея периодично избуяват деструктивни афекти, резултат предимно на наследената „генотипна” инертност на комунистическия интеграционно-асимилационен проект. По ментална унаследеност от националноосвободителното движение за конституиране чрез противостоене на българската идентичност, турското малцинство бива възприемано и от комунистическите лидери като „необходим друг“ в хода на разгръщащите се политики на интеграция и хомогенизация на нацията. Независимо от жанра, общото в разноликия изследователски поток върху „Възродителния процес” е доминирането предимно на гледната точка на едната страна в очертаната опозиция – тази на държавата. „Другите“ истини за събитията остават размити и неинтегрирани в профила на историческото време. Този инструментален подход според съвременните теоретични разработки е свързан с тенденции, породени от самата природа на „тоталитарната система”, при която в случаите на разрив и конфликт жертви и палачи нерядко разменят местата си, а най-голям всъщност е броят на странично и пасивно наблюдавалите. Сравняването на два типа разкази за едни и същи събития достоверно ги поставя в различна светлина и ясно показва колко относително понятие е „историческата истина“. Толкова по-вероятно изглежда „личната истина” да бъде опосредствано детерминирана от ролевата позиция в събитията, актуалния социален статус и влиятелният общностен мит.
Драматургичната верига на Акцията „Ъгъл от рая” дава възможност за пресичане на два индивидуализирани сектори историческа истина за събития, фиксирани във „Възродителния процес” (терористичен акт от 8-9.07.1987 г.) и преформулирането им в разгръщане на ролеви трансфер „жертва”/„агресор”. Тя представлява както демонстрация на психодраматичен катарзистичен модел, така и екзистираща „гранична ситуация” на борба и помирение. Запазвайки общохуманната секуларна тенденция на актуалната ни култура, проектът „Ъгъл от рая” предлага възможност натрупаната в макрообщността агресивна енергия да се изразходва „игрово”, оставяйки срама, вината и покаянието като маркери на психични процеси, на „етична криза”. Избраният естетически ход – синтетична свързаност на театър и мултимедия – обективира процесите и ги деперсонализира, като реализира „ефект на отстранение” и рационализация на смислите. Акцията „Ъгъл от рая” е възможност за новиран мотивационен избор – отказ от лично пристрастие, узнаване за психо-менталния статус на „другия” и отказ от сублимиране на агресивна енергия. Тя е психотравматична метаморфоза, нейна цел е радостотворното ново раждане – възкресение, родено от покаянието. Посредством фабулата на телевизионно реалити предаване, Акция „Ъгъл от рая” изследва пределът на поносимост към „унижението на съдбата”. Радикално са поднесени взаимоотношенията между личната съдба и статусът на общността, натискът на обществените движения върху индивидуализиращите смисъл, вина и прошка. Акцията борави с формулите на мащабиране на преживяванията – смяната на контекстите е представена чрез промяна на гледната точка (по линията агресор-понасящ, индивид-индивид/държава-индивид). Стратегическа цел на Акцията е постигане на внушение за личната отговорност на всеки от зрителите за житейското му поведение, директната ни свързаност в коловоза на развитието на общността и необходимостта от разбиране, състрадаване на „различния”.
Акцията „Ъгъл от рая” се основава на теоретичната разработка симулморт (вж. едноименната рубрика в сайта на ФОНДАЦИЯ КЕРИГМА http://tmetaezik.ovo.bg/) и представлява автентична импровизация, включваща и "разпределение" на актьорите по персонажи пред зрителите. Въвеждането на предварително подготвени мултимедийни елементи дава възможност за „складиране” на документални, фиксирани във времето и интензитета си преживявания (включително от подготвителния тренинг), които служат като емоционални ядра, конфликтуващи с автентичния ход на Акцията и осигуряват „коридор на разбиране” в съзнанието на зрителя. Същевременно подключването в драматургичната игра на формулата „телевизионно интервю” създава уникална възможност за боравене с техническия инструментариум – от монтиране в реално време на актьорските акции и едновременно представяне на няколко паралелни сюжетни вериги, през подмяна на средата (интериор, екстериор) без физическа промяна положението на зрителите, до допустимото в този „език” преповтаряне на отделни сцени (вкл. при размяна на разпределението на актьорите по персонажи).
Сълза и Смях
Билети за Младежки театър
Ново! Билети за Театър Българска Армия
Билети за Куклен Театър София
Билети за Театър Сфумато
Ново! Билети за Desta production
Билети за Театър София
Ново! Билети за Арт Театър
Билети за YALTA ART ROOM
Билети за СкечБанда
Билети за City Mark Art Centre
Билети за Театър "Ателие 313" - София
Билети за МГТ "Зад канала"
Билети за Театър Любомир Кабакчиев - Казанлък
Билети за Креди Арте
Билети за Theatro
Билети за Театър Възраждане
Билети за Нов Театър НДК